עמוד 1 מתוך 1

ג'יפ החודש - נובמבר 2010 - הג'יפ של יורם

פורסם: 14 נובמבר 2010, 20:19
על ידי crazyclown
הג'יפ של יורם - CJ-3A

ה- CJ-3A נולד יחד עם מדינת ישראל ב- 1948. מתכנניו בויליס-אוברלנד ניצלו את גלי התהילה של אחיו הבוגרים ממלחמת העולם השנייה ויצרו דגם המשך ל 2A. מצויד באותו מנוע "L-134 “GO DEVIL אך נבדל ממנו במספר שיפורים קטנים. ראשית, השמשה הקידמית היא ביחידה אחת ואינה מחולקת לשניים, השמשה גבוהה יותר מאשר בדגם הקודם. המגבים ירדו לחלק התחתון של השמשה וגם כסא הנהג הורכב באופן שנותן יותר מרווח רגליים לנהג. בנוסף ובשונה מהדגם הצבאי נפתחה דלת אחורית והגלגל הרזרבי הועבר לדופן הימנית של הרכב.

Photo1.jpg


ה- 3A נועד להיות כלי רכב רב-תכליתי לעבודה קשה. בכל אופן זה הדימוי שמיטב מוחות השיווק של ויליס רצו ליצור. דגש רב הושם בפרסומים על היכולות הבלתי נגמרות של הדגם החדש והמשופר. שיכול היה לשאת כמעט כל כלי עבודה בן תקופתו. החל ממפלסת שלג, דרך מקדח קלונסאות ועד מקצרת תירס.

Photo2.jpg


אך יותר מכל נודע ה- 3A בכינויו המסחרי UNIVERSAL JEEP, וגם כג'יפ-טרקטור או כג'יפ-חקלאי, וכך התקבלו כינויים ושמות נוספים לדגם כגון: FARM JEEP, AGRI JEEP, TRACTOR JEEP . במספר מצומצם של כלים הותקנה מערכת הידראולית עם "שלוש נקודות" – שלוש זרועות להרמה של מיכון חקלאי. ובנוסף הותקנה מערכת PTO - part-time-off לריתום של מערכות חקלאיות מתקדמות לתקופה. הג'יפ החקלאי שווק כרכב כל-יכול, מגרירת דיסקוס ענק, דרך סחיבת מתלמת, מקלטרת ומזרעות ששום חווה חקלאית אינה שלמה בלעדיו.
סה"כ יוצרו 130,000 יחידות מהדגם עד לשנת 1953. ה- CJ-3B החליף את ההצלחה השיווקית הגדולה של ה- 3A, אולם ה- 3B נחשב לכבשה השחורה והמכוערת בין דגמיו הראשונים של הג'יפ. וכך שלא מרצון הודגש ייחודו של ה- 3A אף יותר.

Photo3.jpg


את ה- 3A שלי רכשתי לפני כארבע שנים בקליפורניה מאמריקאי קשיש, שהוא עצמו קנה את הרכב כחדש מהדילר בינואר 1951. כקצין משוחרר מהצבא האמריקאי, הוא הקים חווה קטנה במחוז סנטה ברברה, קליפורניה. ה- 3A שימש אותו לעיבוד שדות תות השדה, הדלעת והתירס שגידל. לדבריו, הג'יפ עם כל תהילתו לא יכול היה להתחרות בשום טרקטור אמיתי הכי פשוט שהיה בשוק באותה תקופה. וכך הפך הג'יפ-טרקטור למה שהוא יודע להיות בו הכי טוב. רכב שטח בשדות המרעה הגדולים שהיו בבעלותו.

Photo4.jpg


לימים כשפרש לגמלאות, ה- 3A שלי הפך לרכב מסעות הציד של בעליו הקודמים ומנשא נשקים מיוחד הותקן ביו המושבים. וכל ההתקנים החקלאיים פורקו ממנו. כשמכר האדון את החווה ועבר לביתו החדש בבית אבות, גם הג'יפ יצא למכירה. גרוטאה בת כמעט 60 מיד ראשונה.
העובדה כי הרכב המסויים שלי היה במדינה מדברית ויבשה כל ימיו והיה בחנייה מקורה, שמרה על בודי נקי ושלם שפגעי הזמן אינם ניכרים בו כלל. ההיסטוריה המלאה של הרכב הגיעה עימו על כל התיקונים והקלקולים מרגע שיצא את דלתות המפעל. הרכב נותר במצב מקורי לחלוטין, ועל כן רבים היו שהתעניינו לקנות אותו, אך הקשיש החביב ברגע ששמע כי כוונתי להעביר את הרכב לארץ הקודש אמר לי מיד "נמכר, גם אם יציעו לי כפליים. העיקר שאראה את הג'יפ שלי בירושלים". וכך עשה ה-3A עלייה לישראל. ולמיטב ידיעתי, הוא הג'יפ טרקטור החקלאי המקורי היחיד בישראל.

Photo5.jpg


הג'יפ שנולד עם המדינה נכנס לישראל בשנה שעברה, הטיול הראשון עימו היה לירושלים. והתמונה הראשונה שלו מהבירה הועברה באימייל למוכר הקשיש. ובכך הושלמה העסקה.


לחץ כאן על מנת ללמוד כיצד להוסיף סרטון מיו-טיוב לתוך הודעה

יורם

Re: ג'יפ החודש - נובמבר 2010 - הג'יפ של יורם

פורסם: 14 נובמבר 2010, 23:10
על ידי jeepeto
כתבה יפה, צילום איכותי ויפה, הסבר שוטף ומעניין....מושלם!
עמית כל הכבוד ,יורם יש לך את אחד הג'יפים היפים וכמו שראינו ב"קשישים"גם נוסע נהדר.
ערב נעים ניר

Re: ג'יפ החודש - נובמבר 2010 - הג'יפ של יורם

פורסם: 15 נובמבר 2010, 07:59
על ידי שוקה
עמית, איזו עריכה נפלאה. נהנתי מכל רגע בראיון ומחברתך. ישר כח. אתר נהדר.

יורם

Re: ג'יפ החודש - נובמבר 2010 - הג'יפ של יורם

פורסם: 15 נובמבר 2010, 17:40
על ידי דורון סגל
יורם,
כתבה נהדרת על אדם נהדר, עם ג'יפ מיוחד.
אחד הגלגולים היותר מיוחדים של הג'יפ, לאחר מלחמת העולם השניה.
כל הכבוד!
ועמית, כשמו כן הוא. עבודה מקצועית, מעניינת ותמיד עם קריצה... ;)