כל מה שרצית לדעת ולא העזת לשאול – פתרון בעיות
פורסם: 23 נובמבר 2009, 22:28
ש: מה זה רפרוף המוות (Death Wobble)?
ת: מדובר בתופעה אלימה ובלתי נשלטת של רעד בכל הרכב שיכולה להוביל לאסון. בעקרון, תופעה זו יכולה להתרחש לאחר שמכים בעוצמה בבאמפ (פס האטה) או בחצייה מהירה של מכשול בולט כגון פסי רכבת.
ש: מה הן הסיבות העיקריות לתופעת Death Wobble?
ת: אפשר שתופעה זו מתרחשת כתוצאה מברגים שאינם מחוזקים במערכת ההיגוי וכן בשל התכנסות אופנים בלתי תקינה (Toe In). נמצא שתופעה זו מתרחשת בד"כ בגלל בעיות במוט הפנהרד הקדמי ובמיוחד בברגים שמחזקים אותו לתושבות ולסרנים. כמו-כן, שחיקה של הגומיות (בושינגים) במוט הפנהרד שגורמות לחופש. לסיכום – כל דבר שגורם למוט הפנהרד הקדמי להיות חופשי יכול להוביל לתופעה אלימה ומסוכנת זו. משכך היגוי אינו קשור לבעיה זו ואף אינו מונע אותה.
ש: הרכב שלי מרחף ומרגיש תוהה במהירויות גבוהות. האם אני זקוק למשכך היגוי?
ת: אם ביצעת כיוון פרונט מקצועי לאחר ההגבהה משכך היגוי אינו דבר הכרחי, מה גם שהוא כלל לא יפתור את הבעיה. משכך היגוי נועד בעיקר לאחר החלפת צמיגים למידה גדולה יותר. הבעיה המתוארת מצביעה בד"כ על זווית CASTER נמוכה מידי. העלאת זווית זו למידה המתאימה (6-8 מעלות) תעשה פלאים לרכב ותשפר עד מאוד את התנהגות הרכב והשליטה בו בכל מצב. לצורך כיוון זה יש לרכוש סט של זרועות קדמיות תחתונות מתכווננות.
ש: זה עתה הגבהתי את הרכב בלמעלה מ- 3" ומערכת ה- ESP פועלת. מה עליי לעשות?
ת: תחילה עליך לוודא שההגה מורכז כהלכה לאחר ההגבהה. כמו-כן, אם ברשותך סט של זרועות קדמיות תחתונות מתכווננות עליך להעלות את זווית ה- CASTER.
ש: זה עתה חזרתי מנסיעת שטח ושמתי לב שההגה שלי כבר לא ממורכז. מה הבעיה?
ת: סביר עד מאוד להניח שאחד מרכיבי מערכת ההיגוי התעקם או אפילו הזרועות הקדמיות התחתונות. יש לבדוק תחילה את כל המרכיבים הנ"ל ולתקן במידת הצורך. עוד אפשרות הנה שהמוט של זרוע פיטמן שמתחבר לתוך תיבת ההגה התעקם וזה גורם לבעיה.
ש: איך אני ממרכז את גלגל ההגה?
ת: כדי לעשות זאת עליך להצטייד במפתח 15 מ"מ ולפתוח את 2 האומים שנמצאים על המכוון שנמצא על ה- Drag Link כפי שנראה בתמונה למטה. לאחר מכן, יש לסובב את המכוון עם כיוון השעון או נגדו כאשר חבר שלך שיושב בתוך הרכב יודיע לך מתי ההגה ממורכז. לאחר שההגה מורכז, יש לחזק את 2 האומים של המכוון ולקחת את הרכב לנסיעת מבחן. מרכוז גלגל ההגה יכול לקחת מספר ניסיונות אך בזה זה נגמר.
ש: יש לי רעידות ותזוזות בגלגל ההגה במהירות מסוימת או בטווח מהירויות מסוים. מה עליי לעשות?
ת: בדרך כלל תופעה זו מתרחשת כאשר הגלגלים אינם מאוזנים כהלכה. פנה לפנצ'ריה מקצועית לאיזון גלגלים ממוחשב.
ש: זה עתה חזרתי מנסיעת שטח ויש לי רעידות מגלגל ההגה. במה מדובר?
ת: ייתכן ואחת ממשקולות האיזון של הגלגלים נפלה במהלך נסיעת השטח ולכן הגלגל יצא מאיזון. אם היית בבוץ, ייתכן והדבר נובע מהבוץ הרב שנדבק לצמיגים ומוציא אותם מאיזון. בדוק את הבעיה ותקן בהתאם.
ש: זה עתה התקנתי הגבהה ומוטות הקישור של המוט המייצב האחורי משפשפים את הגלגלים. מה עליי לעשות?
ת: שנה את מיקום מוטות אלה והתקן אותם בחלק הפנימי של התושבות שעל הסרן והמוט המייצב. פעולה זו תפתור את הבעיה.
ש: התקנתי הגבהה של 3", יצאתי לנסיעת שטח ובדרך חזרה שמעתי רעש מוזר של קליק, קליק, קליק מתחת לחלקו הקדמי של הרכב, מה זה יכול להיות?
ת: סביר להניח שקרעת את מגן הגומי שנמצא על נקודת החיבור בין הזכר והנקבה של גל ההינע הקדמי. המגן נקרע מכיוון שגל ההינע הקדמי הנו רחב יחסית והוא כנראה פגע בתיבה האוטומאטית ובמגן שלה בשל ההגבהה. לצערך, אין אפשרות לתקן/להחליף את מגן הגומי בלבד ומשכך יש צורך להחליף את כל גל ההינע הקדמי. עדיף שתחסוך כסף ותשקיע בגל הינע חליפי מסוג Double Cardin שלא יהיה חשוף לבעיה זו כלל מכיוון שהוא צר יותר ואינו מצויד במגן גומי כאמור.
ש: בכל פעם שאני רוחץ את הרכב מים נוזלים לאחר מכן מבסיס התושבות של המראות. מה ניתן לעשות?
ת: ניתן לקדוח חור קטן בבסיס המראות כדי לסייע למים להתנקז מהר יותר. להלן קישור המתאר עבודה זו.
תמונות: Project-JK.com
ת: מדובר בתופעה אלימה ובלתי נשלטת של רעד בכל הרכב שיכולה להוביל לאסון. בעקרון, תופעה זו יכולה להתרחש לאחר שמכים בעוצמה בבאמפ (פס האטה) או בחצייה מהירה של מכשול בולט כגון פסי רכבת.
ש: מה הן הסיבות העיקריות לתופעת Death Wobble?
ת: אפשר שתופעה זו מתרחשת כתוצאה מברגים שאינם מחוזקים במערכת ההיגוי וכן בשל התכנסות אופנים בלתי תקינה (Toe In). נמצא שתופעה זו מתרחשת בד"כ בגלל בעיות במוט הפנהרד הקדמי ובמיוחד בברגים שמחזקים אותו לתושבות ולסרנים. כמו-כן, שחיקה של הגומיות (בושינגים) במוט הפנהרד שגורמות לחופש. לסיכום – כל דבר שגורם למוט הפנהרד הקדמי להיות חופשי יכול להוביל לתופעה אלימה ומסוכנת זו. משכך היגוי אינו קשור לבעיה זו ואף אינו מונע אותה.
ש: הרכב שלי מרחף ומרגיש תוהה במהירויות גבוהות. האם אני זקוק למשכך היגוי?
ת: אם ביצעת כיוון פרונט מקצועי לאחר ההגבהה משכך היגוי אינו דבר הכרחי, מה גם שהוא כלל לא יפתור את הבעיה. משכך היגוי נועד בעיקר לאחר החלפת צמיגים למידה גדולה יותר. הבעיה המתוארת מצביעה בד"כ על זווית CASTER נמוכה מידי. העלאת זווית זו למידה המתאימה (6-8 מעלות) תעשה פלאים לרכב ותשפר עד מאוד את התנהגות הרכב והשליטה בו בכל מצב. לצורך כיוון זה יש לרכוש סט של זרועות קדמיות תחתונות מתכווננות.
ש: זה עתה הגבהתי את הרכב בלמעלה מ- 3" ומערכת ה- ESP פועלת. מה עליי לעשות?
ת: תחילה עליך לוודא שההגה מורכז כהלכה לאחר ההגבהה. כמו-כן, אם ברשותך סט של זרועות קדמיות תחתונות מתכווננות עליך להעלות את זווית ה- CASTER.
ש: זה עתה חזרתי מנסיעת שטח ושמתי לב שההגה שלי כבר לא ממורכז. מה הבעיה?
ת: סביר עד מאוד להניח שאחד מרכיבי מערכת ההיגוי התעקם או אפילו הזרועות הקדמיות התחתונות. יש לבדוק תחילה את כל המרכיבים הנ"ל ולתקן במידת הצורך. עוד אפשרות הנה שהמוט של זרוע פיטמן שמתחבר לתוך תיבת ההגה התעקם וזה גורם לבעיה.
ש: איך אני ממרכז את גלגל ההגה?
ת: כדי לעשות זאת עליך להצטייד במפתח 15 מ"מ ולפתוח את 2 האומים שנמצאים על המכוון שנמצא על ה- Drag Link כפי שנראה בתמונה למטה. לאחר מכן, יש לסובב את המכוון עם כיוון השעון או נגדו כאשר חבר שלך שיושב בתוך הרכב יודיע לך מתי ההגה ממורכז. לאחר שההגה מורכז, יש לחזק את 2 האומים של המכוון ולקחת את הרכב לנסיעת מבחן. מרכוז גלגל ההגה יכול לקחת מספר ניסיונות אך בזה זה נגמר.
ש: יש לי רעידות ותזוזות בגלגל ההגה במהירות מסוימת או בטווח מהירויות מסוים. מה עליי לעשות?
ת: בדרך כלל תופעה זו מתרחשת כאשר הגלגלים אינם מאוזנים כהלכה. פנה לפנצ'ריה מקצועית לאיזון גלגלים ממוחשב.
ש: זה עתה חזרתי מנסיעת שטח ויש לי רעידות מגלגל ההגה. במה מדובר?
ת: ייתכן ואחת ממשקולות האיזון של הגלגלים נפלה במהלך נסיעת השטח ולכן הגלגל יצא מאיזון. אם היית בבוץ, ייתכן והדבר נובע מהבוץ הרב שנדבק לצמיגים ומוציא אותם מאיזון. בדוק את הבעיה ותקן בהתאם.
ש: זה עתה התקנתי הגבהה ומוטות הקישור של המוט המייצב האחורי משפשפים את הגלגלים. מה עליי לעשות?
ת: שנה את מיקום מוטות אלה והתקן אותם בחלק הפנימי של התושבות שעל הסרן והמוט המייצב. פעולה זו תפתור את הבעיה.
ש: התקנתי הגבהה של 3", יצאתי לנסיעת שטח ובדרך חזרה שמעתי רעש מוזר של קליק, קליק, קליק מתחת לחלקו הקדמי של הרכב, מה זה יכול להיות?
ת: סביר להניח שקרעת את מגן הגומי שנמצא על נקודת החיבור בין הזכר והנקבה של גל ההינע הקדמי. המגן נקרע מכיוון שגל ההינע הקדמי הנו רחב יחסית והוא כנראה פגע בתיבה האוטומאטית ובמגן שלה בשל ההגבהה. לצערך, אין אפשרות לתקן/להחליף את מגן הגומי בלבד ומשכך יש צורך להחליף את כל גל ההינע הקדמי. עדיף שתחסוך כסף ותשקיע בגל הינע חליפי מסוג Double Cardin שלא יהיה חשוף לבעיה זו כלל מכיוון שהוא צר יותר ואינו מצויד במגן גומי כאמור.
ש: בכל פעם שאני רוחץ את הרכב מים נוזלים לאחר מכן מבסיס התושבות של המראות. מה ניתן לעשות?
ת: ניתן לקדוח חור קטן בבסיס המראות כדי לסייע למים להתנקז מהר יותר. להלן קישור המתאר עבודה זו.
תמונות: Project-JK.com