כל מה שרצית לדעת ולא העזת לשאול – הגבהות ומתלים
פורסם: 23 נובמבר 2009, 00:25
ש: איזו הגבהה אצטרך בשביל צמיגי 33"?
ת: בגלל המבנה החדש של ה- JK, בשביל צמיגי 33" אין צורך בהגבהה. אולם, הגבהה של 2" מסוגBudget Boost תהיה מושלמת.
ש: מה זו הגבהה מסוג Budget Boost ?
ת: הגבהה מסוג Budget Boost אינה משתמשת בקפיצים קשים או ארוכים יותר אלא בספייסרים של כ- 2" שיושבים מעל הקפיצים המקוריים של הרכב. לחלק מהקיטים יש ספייסרים גבוהים יותר מקדימה מאשר מאחורה כדי לאזן את הרכב שכבר מהמפעל מגיע כשהוא נמוך יותר בחלקו הקדמי. בהגבהה מעין זו נשמרת בדרך כלל איכות הנסיעה המקורית של הרכב.
ש: האם עליי לקנות בולמי זעזועים חדשים אם השתמשתי בהגבהה מסוג Budget Boost?
ת: אם רכשת קיט שכזה הכולל תושבות המנמיכות את בולמי הזעזועים אין צורך בכך. אולם, אם אין כך הדבר, מומלץ בחום להתקין סט של בולמי זעזועים חדשים ארוכים יותר.
ש: איזו הגבהה אצטרך בשביל צמיגי 35"?
ת: בשביל צמיגי 35" צריך הגבהה של לפחות 2.5" אבל עדיף 3".
ש: איזו הגבהה אצטרך בשביל צמיגי 37"?
ת: בשביל צמיגי 37" צריך הגבהה של לפחות 4".
ש: איך ניתן לאזן את השקיעה בחלק הקדמי של הרכב כפי שהוא מגיע מהמפעל?
ת: ניתן להשתמש בספייסרים קדמיים של 1/2-3/4" לצורך איזון החלק הקדמי.
ש: זה עתה התקנתי פגוש מתכת קדמי וכננת ויש לי שקיעה משמעותית בחלק הקדמי של הרכב. מה ניתן לעשות?
ת: הפתרון הפשוט ביותר הנו להשתמש בספייסרים של 3/4". אולם, עדיף להשתמש בסט קפיצים מסוג HEAVY DUTY ולא בספייסרים.
ש: מה זה ספייסרים לקפיצים?
ת: ספייסרים לקפיצים הנם טבעות עגולות העשויות בדרך כלל מפוליאוריתן והמתוכננים לשבת מעל הקפיצים של הרכב. הם מיוצרים בעוביים שונים החל מ- 1/2" ועד 2.5" ומשמשים להגבהת הרכב. שימוש בספייסרים מהווה את הדרך הפשוטה והזולה ביותר להגביה את הרכב מבלי להיכנס להוצאות גדולות.
ספייסרים בעובי נמוך עד 3/4" משמשים בדרך כלל לאיזון הרכב לאחר שקיעה הנובעת מהתקנת פגושים כבדים וכננת.
ש: מה זו זווית CASTER? כמה אני צריך?
ת: זווית CASTER הנה הזווית בה הסרן הקדמי מוטה כלפי כיוון הנסיעה במטרה לסייע לרכב לנסוע בקו ישר. אנו מעוניינים בזווית CASTER חיובית. זווית CASTER נמוכה מידי או שלילית תגרום לרכב "לרחף" מעל הכביש ולתהות מהו כיוון הנסיעה בו הנהג מעוניין. מהמפעל ה- JK מגיע עם זווית CASTER חיובית של 4.2 מעלות. אם הגבהת את הרכב והחלפת צמיגים למידה גדולה יותר עליך להגדיל את זווית ה- CASTER כדי לפצות על כך. בהגבהה של 3-4" זווית ה- CASTER המועדפת הנה 6-8 מעלות. תיקון זה ישנה דרמטית את התנהגות הרכב והשליטה בו.
ש: האם אני זקוק למשכך היגוי חדש בגלל שהגבהתי את הרכב?
ת: אם הרכב עבר כיוון פרונט מקצועי והנו מאוזן אין צורך בכך.
ש: למה אני זקוק למוט פנהרד קדמי מתכוונן?
ת: לאחר התקנת הגבהה הסרן הקדמי זז הצידה. מוט פנהרד מתכוונן יפתור את הבעיה.
ש: האם אני זקוק למוט פנהרד אחורי מתכוונן?
ת: לא. ניתן להשתמש בתושבת חדשה שמתקנת את תזוזת הסרן האחורי. ניתן להשתמש בתושבת שיורדת מהשלדה או בתושבת שמתיישבת על הסרן האחורי (בתנאי שהיא איכותית ומתחברת לסרן במספר מקומות). האחרונה גם תחזיר את מרכז הגלגול של הרכב למקומו המקורי ועל-ידי כך תפחית את תופעת גלגול המרכב המאפיינת רכב מוגבה.
ש: האם התקנת הגבהה תשלול את אחריות היבואן?
ת: לא. כדי שהיבואן יוכל לטעון שהוא אינו אחרי לנזק שנגרם עליו להוכיח שהנזק נבע מההגבהה שבוצעה.
ש: האם עליי להתקין Bump Stop מוארכים (מעצורי מהלך) לאחר ההגבהה?
ת: כן. מעצורי מהלך ארוכים יותר נדרשים כדי למנוע את דחיסת היתר של הקפיצים. הם יכולים גם למנוע שפשופים של הצמיגים בכנפיים וכן למנוע פתיחה או סגירה מלאה ובלתי רצויה של בולמי הזעזועים – דבר שיכול להסב להם נזק.
ש: איזו מידת Bump Stop מוארכים אני זקוק לאחר ההגבהה?
ת: בעקרון יש להשתמש ב- Bump Stop מוארכים בערך בגובה ההגבהה שבוצעה. אולם זהו כלל אצבע בלבד ואין הכרח כי יתאים לכל המקרים. הדבר תלוי בגובה הקפיץ, עוביו ותכונותיו השונות.
ש: אילו חלקים אצטרך כדי להתקין הגבהה של 3"?
ת: לכל הפחות: סט של 4 קפיצים ארוכים וחזקים יותר, 4 Bump Stop מוארכים, 4 בולמי זעזועים ארוכים יותר, 2 תושבות חדשות מונמכות לצינורות ברקס אחורי, 2 מוטות קישור ארוכים יותר למוט מייצב אחורי (2 המוטות האחוריים המקוריים יותקנו על המוט המייצב הקדמי), 1 מוט פנהרד קדמי מתכוונן, 1 תושבת חדשה למוט פנהרד אחורי, 2 מוטות רדיוס קדמיים תחתונים מתכווננים לתיקון זווית CASTER. בדגם 2 דלתות מומלץ גם להחליף את הדרייב שפט האחורי ל- Double Cardin ולרכוש גם 2 מוטות רדיוס אחוריים עליונים מתכווננים כדי לתקן את זווית ה- PINION.
ש: אילו חלקים אצטרך כדי להתקין הגבהה של 4"?
ת: לכל הפחות: סט של 4 קפיצים ארוכים וחזקים יותר, 4 Bump Stop מוארכים, 4 בולמי זעזועים ארוכים יותר, 4 צינורות ברקס ארוכים יותר, 4 מוטות קישור ארוכים יותר למוטות מייצבים, 1 מוט פנהרד קדמי מתכוונן, 1 מוט פנהרד אחורי מתכוונן, 2 תושבות חדשות למוטות פנהרד, 1 זרוע פיטמן מונמכת, 8 מוטות רדיוס מתכווננים לתיקון זוויתCASTER וזווית PINION ו- 2 דרייב שפטים מסוג Double Cardin.
ש: למה עליי לנתק את מוטות הקישור של המוט המייצב הקדמי?
ת: ניתוק המוט המייצב הקדמי יביא לגמישות רבה יותר של הסרן הקדמי (ארטיקולציה). ככל שגמישות הסרן ומהלכו גדולים יותר, כך נשמר מגע רציף יותר של הצמיגים עם הקרקע - דבר שמשפר את יציבות הרכב וביצועיו.
ש: מה הם מנתקי מוט מייצב קדמי מהירים?
ת: אלה חלקים המשמשים לניתוק ולחיבור ידני מהיר של המוט המייצב הקדמי.
ש: האם עליי לנתק גם את המוט המייצב האחורי?
ת: לא. אתה לא רוצה או צריך לנתק את המוט המייצב האחורי. המוט האחורי דק יותר (19 מ"מ) ורך יותר ולכן מספק גמישות רבה תוך שמירה על יציבות הרכב.
ש: זה עתה התקנתי הגבהה – האם אני זקוק לכיוון פרונט?
ת: תודות לעצוב החדש של מערכת ההיגוי של ה- JK, התכנסות האופנים לא תשתנה ולכן אין כל צורך לתקנה. לכן, אם לא רכשת מוטות רדיוס מתכווננים, המכון אינו יכול לבצע כל כיוון שהוא. הדבר היחיד שהמכון יכול לעשות זה למרכז את גלגל ההגה - דבר שאתה יכול לעשות לבדך ב- 5 דקות עם מפתח פתוח במידה 15 מ"מ. ברור הוא שאם רכשת מוטות רדיוס מתכווננים המכון יכול לתקן את זוויות ה- CASTER וה- PINION.
ש: זה עתה התקנתי הגבהה – מדוע הנסיעה כ"כ קשה ולא נוחה?
ת: בהנחה שהתקנת גם צמיגים חדשים באותה הזדמנות, סביר מאוד להניח שהם נופחו יתר על המידה. אין להתייחס ללחצי האוויר שמומלצים על-ידי היצרן שהרי אלה בהחלט גבוהים מידי. ככלל, לצמיג בקוטר 32" יש לנפח עד 30 PSI, לצמיג בקוטר 33" יש לנפח עד 28 PSI ולצמיג בקוטר 35" יש לנפח עד 26 PSI.
ש: מה הם בולמי זעזועים מסוג TWIN TUBE (בולמי הידרו)?
ת: בולמי זעזועים מסוג TWIN TUBE הם הנפוצים יותר והפחות יקרים. אלה הבולמים הרגילים שמגיעים על מרבית מכוניות הנוסעים. בבולמים אלה 2 צינורות – אחד הוא גוף הבולם והאחר הוא צילינדר פנימי שבתוכו נעה הבוכנה. חורים קטנים בבוכנה ושסתומים מיוחדים מגבילים את זרימת השמן כדי לשלוט בתנועת המתלה. החיסרון של בולמים אלה שכאשר קיימת תנועה מהירה של הבוכנה השמן מתחמם ומקציף - דבר שפוגע מאוד באיכות השיכוך של הבולם ומקצר את חייו.
ש: מה הם בולמי זעזועים מסוג MONO TUBE (בולמי גז בלחץ גבוה)?
ת: החום הרב שמיוצר בבולמי זעזועים מסוג TWIN TUBE נאגר בין גוף הבולם לצילינדר הפנימי – דבר שפוגע מאוד ביעילות הבולם וביכולת השליטה שלו בתנועת המתלה. בולם זעזועים מסוג MONO TUBE אינו משתמש בצילינדר פנימי אלא רק בגוף הבולם ועל-ידי כך השמן נחשף לאוויר בצורה טובה יותר ומתקרר במהירות גבוהה יותר.
היתרונות של מבנה זה:
בשל העובדה כי הבולם מתקרר ביעילות ובמהירות גבוהה יותר, הוא נוטה פחות להתחמם ולכן יעילותו גבוהה יותר.
כדי למנוע הקצפה של השמן, הבולם ממולא בגז ניטרוגן בלחץ גבוה מאוד מעל מיכל השמן. לחץ גבוה זה מונע מהבועות להיווצר אפילו בתנאים קשים.
בולמי גז יקרים יותר לייצור בגלל מערכת האטימה שלהם, אולם הם אמינים יותר ומחזיקים שנים רבות. הם נפוצים מאוד ברכבי מרוץ וראלי שעובדים בתנאים קשים וקיצוניים.
אין לבלבל בין בולמים אלה לבין בולמי אוויר. בולם אוויר הוא בעצם קפיץ אוויר שמעלה או מוריד את מרכב הרכב כאשר מוסיפים או מוציאים ממנו אוויר.
ת: בגלל המבנה החדש של ה- JK, בשביל צמיגי 33" אין צורך בהגבהה. אולם, הגבהה של 2" מסוגBudget Boost תהיה מושלמת.
ש: מה זו הגבהה מסוג Budget Boost ?
ת: הגבהה מסוג Budget Boost אינה משתמשת בקפיצים קשים או ארוכים יותר אלא בספייסרים של כ- 2" שיושבים מעל הקפיצים המקוריים של הרכב. לחלק מהקיטים יש ספייסרים גבוהים יותר מקדימה מאשר מאחורה כדי לאזן את הרכב שכבר מהמפעל מגיע כשהוא נמוך יותר בחלקו הקדמי. בהגבהה מעין זו נשמרת בדרך כלל איכות הנסיעה המקורית של הרכב.
ש: האם עליי לקנות בולמי זעזועים חדשים אם השתמשתי בהגבהה מסוג Budget Boost?
ת: אם רכשת קיט שכזה הכולל תושבות המנמיכות את בולמי הזעזועים אין צורך בכך. אולם, אם אין כך הדבר, מומלץ בחום להתקין סט של בולמי זעזועים חדשים ארוכים יותר.
ש: איזו הגבהה אצטרך בשביל צמיגי 35"?
ת: בשביל צמיגי 35" צריך הגבהה של לפחות 2.5" אבל עדיף 3".
ש: איזו הגבהה אצטרך בשביל צמיגי 37"?
ת: בשביל צמיגי 37" צריך הגבהה של לפחות 4".
ש: איך ניתן לאזן את השקיעה בחלק הקדמי של הרכב כפי שהוא מגיע מהמפעל?
ת: ניתן להשתמש בספייסרים קדמיים של 1/2-3/4" לצורך איזון החלק הקדמי.
ש: זה עתה התקנתי פגוש מתכת קדמי וכננת ויש לי שקיעה משמעותית בחלק הקדמי של הרכב. מה ניתן לעשות?
ת: הפתרון הפשוט ביותר הנו להשתמש בספייסרים של 3/4". אולם, עדיף להשתמש בסט קפיצים מסוג HEAVY DUTY ולא בספייסרים.
ש: מה זה ספייסרים לקפיצים?
ת: ספייסרים לקפיצים הנם טבעות עגולות העשויות בדרך כלל מפוליאוריתן והמתוכננים לשבת מעל הקפיצים של הרכב. הם מיוצרים בעוביים שונים החל מ- 1/2" ועד 2.5" ומשמשים להגבהת הרכב. שימוש בספייסרים מהווה את הדרך הפשוטה והזולה ביותר להגביה את הרכב מבלי להיכנס להוצאות גדולות.
ספייסרים בעובי נמוך עד 3/4" משמשים בדרך כלל לאיזון הרכב לאחר שקיעה הנובעת מהתקנת פגושים כבדים וכננת.
ש: מה זו זווית CASTER? כמה אני צריך?
ת: זווית CASTER הנה הזווית בה הסרן הקדמי מוטה כלפי כיוון הנסיעה במטרה לסייע לרכב לנסוע בקו ישר. אנו מעוניינים בזווית CASTER חיובית. זווית CASTER נמוכה מידי או שלילית תגרום לרכב "לרחף" מעל הכביש ולתהות מהו כיוון הנסיעה בו הנהג מעוניין. מהמפעל ה- JK מגיע עם זווית CASTER חיובית של 4.2 מעלות. אם הגבהת את הרכב והחלפת צמיגים למידה גדולה יותר עליך להגדיל את זווית ה- CASTER כדי לפצות על כך. בהגבהה של 3-4" זווית ה- CASTER המועדפת הנה 6-8 מעלות. תיקון זה ישנה דרמטית את התנהגות הרכב והשליטה בו.
ש: האם אני זקוק למשכך היגוי חדש בגלל שהגבהתי את הרכב?
ת: אם הרכב עבר כיוון פרונט מקצועי והנו מאוזן אין צורך בכך.
ש: למה אני זקוק למוט פנהרד קדמי מתכוונן?
ת: לאחר התקנת הגבהה הסרן הקדמי זז הצידה. מוט פנהרד מתכוונן יפתור את הבעיה.
ש: האם אני זקוק למוט פנהרד אחורי מתכוונן?
ת: לא. ניתן להשתמש בתושבת חדשה שמתקנת את תזוזת הסרן האחורי. ניתן להשתמש בתושבת שיורדת מהשלדה או בתושבת שמתיישבת על הסרן האחורי (בתנאי שהיא איכותית ומתחברת לסרן במספר מקומות). האחרונה גם תחזיר את מרכז הגלגול של הרכב למקומו המקורי ועל-ידי כך תפחית את תופעת גלגול המרכב המאפיינת רכב מוגבה.
ש: האם התקנת הגבהה תשלול את אחריות היבואן?
ת: לא. כדי שהיבואן יוכל לטעון שהוא אינו אחרי לנזק שנגרם עליו להוכיח שהנזק נבע מההגבהה שבוצעה.
ש: האם עליי להתקין Bump Stop מוארכים (מעצורי מהלך) לאחר ההגבהה?
ת: כן. מעצורי מהלך ארוכים יותר נדרשים כדי למנוע את דחיסת היתר של הקפיצים. הם יכולים גם למנוע שפשופים של הצמיגים בכנפיים וכן למנוע פתיחה או סגירה מלאה ובלתי רצויה של בולמי הזעזועים – דבר שיכול להסב להם נזק.
ש: איזו מידת Bump Stop מוארכים אני זקוק לאחר ההגבהה?
ת: בעקרון יש להשתמש ב- Bump Stop מוארכים בערך בגובה ההגבהה שבוצעה. אולם זהו כלל אצבע בלבד ואין הכרח כי יתאים לכל המקרים. הדבר תלוי בגובה הקפיץ, עוביו ותכונותיו השונות.
ש: אילו חלקים אצטרך כדי להתקין הגבהה של 3"?
ת: לכל הפחות: סט של 4 קפיצים ארוכים וחזקים יותר, 4 Bump Stop מוארכים, 4 בולמי זעזועים ארוכים יותר, 2 תושבות חדשות מונמכות לצינורות ברקס אחורי, 2 מוטות קישור ארוכים יותר למוט מייצב אחורי (2 המוטות האחוריים המקוריים יותקנו על המוט המייצב הקדמי), 1 מוט פנהרד קדמי מתכוונן, 1 תושבת חדשה למוט פנהרד אחורי, 2 מוטות רדיוס קדמיים תחתונים מתכווננים לתיקון זווית CASTER. בדגם 2 דלתות מומלץ גם להחליף את הדרייב שפט האחורי ל- Double Cardin ולרכוש גם 2 מוטות רדיוס אחוריים עליונים מתכווננים כדי לתקן את זווית ה- PINION.
ש: אילו חלקים אצטרך כדי להתקין הגבהה של 4"?
ת: לכל הפחות: סט של 4 קפיצים ארוכים וחזקים יותר, 4 Bump Stop מוארכים, 4 בולמי זעזועים ארוכים יותר, 4 צינורות ברקס ארוכים יותר, 4 מוטות קישור ארוכים יותר למוטות מייצבים, 1 מוט פנהרד קדמי מתכוונן, 1 מוט פנהרד אחורי מתכוונן, 2 תושבות חדשות למוטות פנהרד, 1 זרוע פיטמן מונמכת, 8 מוטות רדיוס מתכווננים לתיקון זוויתCASTER וזווית PINION ו- 2 דרייב שפטים מסוג Double Cardin.
ש: למה עליי לנתק את מוטות הקישור של המוט המייצב הקדמי?
ת: ניתוק המוט המייצב הקדמי יביא לגמישות רבה יותר של הסרן הקדמי (ארטיקולציה). ככל שגמישות הסרן ומהלכו גדולים יותר, כך נשמר מגע רציף יותר של הצמיגים עם הקרקע - דבר שמשפר את יציבות הרכב וביצועיו.
ש: מה הם מנתקי מוט מייצב קדמי מהירים?
ת: אלה חלקים המשמשים לניתוק ולחיבור ידני מהיר של המוט המייצב הקדמי.
ש: האם עליי לנתק גם את המוט המייצב האחורי?
ת: לא. אתה לא רוצה או צריך לנתק את המוט המייצב האחורי. המוט האחורי דק יותר (19 מ"מ) ורך יותר ולכן מספק גמישות רבה תוך שמירה על יציבות הרכב.
ש: זה עתה התקנתי הגבהה – האם אני זקוק לכיוון פרונט?
ת: תודות לעצוב החדש של מערכת ההיגוי של ה- JK, התכנסות האופנים לא תשתנה ולכן אין כל צורך לתקנה. לכן, אם לא רכשת מוטות רדיוס מתכווננים, המכון אינו יכול לבצע כל כיוון שהוא. הדבר היחיד שהמכון יכול לעשות זה למרכז את גלגל ההגה - דבר שאתה יכול לעשות לבדך ב- 5 דקות עם מפתח פתוח במידה 15 מ"מ. ברור הוא שאם רכשת מוטות רדיוס מתכווננים המכון יכול לתקן את זוויות ה- CASTER וה- PINION.
ש: זה עתה התקנתי הגבהה – מדוע הנסיעה כ"כ קשה ולא נוחה?
ת: בהנחה שהתקנת גם צמיגים חדשים באותה הזדמנות, סביר מאוד להניח שהם נופחו יתר על המידה. אין להתייחס ללחצי האוויר שמומלצים על-ידי היצרן שהרי אלה בהחלט גבוהים מידי. ככלל, לצמיג בקוטר 32" יש לנפח עד 30 PSI, לצמיג בקוטר 33" יש לנפח עד 28 PSI ולצמיג בקוטר 35" יש לנפח עד 26 PSI.
ש: מה הם בולמי זעזועים מסוג TWIN TUBE (בולמי הידרו)?
ת: בולמי זעזועים מסוג TWIN TUBE הם הנפוצים יותר והפחות יקרים. אלה הבולמים הרגילים שמגיעים על מרבית מכוניות הנוסעים. בבולמים אלה 2 צינורות – אחד הוא גוף הבולם והאחר הוא צילינדר פנימי שבתוכו נעה הבוכנה. חורים קטנים בבוכנה ושסתומים מיוחדים מגבילים את זרימת השמן כדי לשלוט בתנועת המתלה. החיסרון של בולמים אלה שכאשר קיימת תנועה מהירה של הבוכנה השמן מתחמם ומקציף - דבר שפוגע מאוד באיכות השיכוך של הבולם ומקצר את חייו.
ש: מה הם בולמי זעזועים מסוג MONO TUBE (בולמי גז בלחץ גבוה)?
ת: החום הרב שמיוצר בבולמי זעזועים מסוג TWIN TUBE נאגר בין גוף הבולם לצילינדר הפנימי – דבר שפוגע מאוד ביעילות הבולם וביכולת השליטה שלו בתנועת המתלה. בולם זעזועים מסוג MONO TUBE אינו משתמש בצילינדר פנימי אלא רק בגוף הבולם ועל-ידי כך השמן נחשף לאוויר בצורה טובה יותר ומתקרר במהירות גבוהה יותר.
היתרונות של מבנה זה:
בשל העובדה כי הבולם מתקרר ביעילות ובמהירות גבוהה יותר, הוא נוטה פחות להתחמם ולכן יעילותו גבוהה יותר.
כדי למנוע הקצפה של השמן, הבולם ממולא בגז ניטרוגן בלחץ גבוה מאוד מעל מיכל השמן. לחץ גבוה זה מונע מהבועות להיווצר אפילו בתנאים קשים.
בולמי גז יקרים יותר לייצור בגלל מערכת האטימה שלהם, אולם הם אמינים יותר ומחזיקים שנים רבות. הם נפוצים מאוד ברכבי מרוץ וראלי שעובדים בתנאים קשים וקיצוניים.
אין לבלבל בין בולמים אלה לבין בולמי אוויר. בולם אוויר הוא בעצם קפיץ אוויר שמעלה או מוריד את מרכב הרכב כאשר מוסיפים או מוציאים ממנו אוויר.